Brillintaussie.blogg.se

Livet med en Aussie och Schäfer

Egentid med Ila!

Publicerad 2016-01-24 12:35:38 i Allmänt, Träning, Vardag,

Förmiddagen har spenderas själv med Ila, lyckan när hon insåg att hon skulle iväg med mig själv gjorde mig både glad men samtidigt skar det lite i hjärtat då jag kanske borde ge just henne ensamhetstid lite oftare. 
 
Vi började med en skidtur, jag har pratat med min sjukgymnast om det var ok att jag åkte skidor och det var det om jag tog det lungt och inte åkte med någon hund. Åka skidor utan med en hund framför!? Nej helt omöjligt då försvinner min motivation helt. Så jag tänkte att Ila väger inte så mycket så kan inte bli värre än vad det är.
 
Jag tror faktiskt så här efter våran skidtur att jag hade kunnat göra mer skada mot mig själv utan henne , hon är så otroligt lyhörd och som den nybörjare jag är så rättar hon till när jag är påväg att falla så att jag håller mig kvar på skidorna. Hon har dragit på bra idag men saktar ned ordenligt i kurvorna och har upplevt henne lite extra försktigt rent allmänt under skidturen då hon lyssnat på minsta lilla som jag sagt, tidigare har hon lyssnat på höger, vänster ex men inte stanna- kan ju vara en mognadsgrej också! 
 
Har aldirg mött någon tidigare när jag åkt skidor med hund, idag mötte vi två stycken båda med hund.
Vi åkte efter ett skoterspår och det är söndagförmiddag så inte så konstigt att vi möter både människor och hundar. Ila förvånade mig dock, vi stannade när vi hade möte och jag tog in henne vid sidan, en av hundarna vi mötte drog mot oss och raggen kom direkt och hon visade hela käften-intressant. Sedan är hon ju en sådan hund som verkligen inte vill bli störd i arbete och då vet jag att hon kan bli förbannad eftersom hon tar sin uppgift på fullaste allvar, skulle tro att det var det som skedde här- Prinssesan jobbar ju !;)
 
När vi väl var hemma så blev det lite träning, första passet påbörjat att få henne att låsa blicken framåt. Hon är en otroligt rolig hund och jag tror att detta kommer fastna fort , hon söker verkligen tills hon gör rätt och ger inte upp. Vi har haft problem att få in framförgåendet, hon går framtåt men har lätt att söka min blick så tanken är att om hon lär sig låsa blicken framåt så kan jag lägga in det i framförgåendet så kanske vi kan få till det tillslut.
Någon som har tips på hur man kan lära in det annars?
 
 

Kommentarer

Postat av: corro

Publicerad 2016-01-24 14:24:11

Vad mysigt, önskar man själv hade skidspår i södra delen av landet.

Med fastna med blicken framåt började jag med att ställa mig bakom hunden och kasta godis framför. Förhoppningsvis tittar hunden i alla fall snabbt på godiset och då säger man varsågod, sedan när hunden har fattat den övningen kan man låtsas att kasta godis över huvudet, hunden kollar framåt får klick och godis kastas över huvudet. Förhoppningsvis lär sig hunden att kolla framåt sen. Hoppas du löser det <3

Svar: Tack ska prova det!
Ronja None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mitt liv med mina tre hundar, två aussies och en schäfer

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela