Brillintaussie.blogg.se

Livet med en Aussie och Schäfer

Samabete

Publicerad 2014-01-06 16:04:55 i Träning, Vardag,

Välbehövlig promednad idag med bus. Var tyvärr ett tag sedan jag busade så här mycket med Ila på våra promenader. Känns lite sorligt när jag tänker på det, skärpning framöver!
Var länge sedan jag skrattade så här mycket, Ila kan verkligen bjuda på sig själv och de är en härlig känsla att kunna leka med sin hund bara som man är. Springa i skogen mellan träden, fram och tillbaka upp och ned på saker. Så härligt att se hur kul Ila tycker de är, hela hunden lyser, jag med för den delen, har minst lika roligt ;)
 
Samabete är något jag har jobbat med från start, och jag har fått kämpa hårt. Kan säga att för ett halvår sedan så trodde jag aldrig att vi skulle vara där vi är idag. Vilket känns fruktansvärt jäkla bra. Ila är fortförande självständig och har alla egenskaper jag vill att hon ska ha, hon har bara lagt till lite samarbete och hon vill verkligen göra allt för mig. Hon har starkt "will to please". De är verkligen hon & jag nu inte bara Ila mot världen. Har nog inte riktigt tagit in hur långt vi faktiskt har kommit känns så magiskt, som rallytävlingen där visade hon de också- samrbetesviljan med mig. Den finns verkligen där nu och de kännes så fruktansvärt roligt att hon faktiskt väljer mig före andra hundar, människor m.m. Att VI kan leka i skogen, tidigare har de känts som vi aldrig skulle kunna göra något sådant, de är helt magiskt för mig att vi kan göra just de!
 
Gårdagens träning
Vi var och tränade inomhus igår, en bra träning. Men återigen är det jag som måste skärpa till mig. Måste sluta bry mig om vad andra kan tänka och tycka om hur jag gör/ lägger upp min träning. Jag VET hur jag vill göra och hur jag ska nå dit.
När jag och Ila tränar runt andra, framförallt nya personer måste jag lära mig att stänga ut de andra. Att nu är det jag och Ila, skita i alla andra och bara fokusera på oss, lite tunnelseende. Jag vet att vi kommer att komma dit, eller snarare jag. Träningarna kommer bli bättre för min del men även för Ilas om jag är 100 % med när vi tränar. Att hon gör så bra ifrån sig som hon gör är helt fantastiskt trots sin splittrade matte...
 
 
Vi har precis påbörjat fotingångar, hon har redan börjat söka positon. Hon får tänka mycket själv, men inte alltför mycket, haha är jag inte tillräckligt snabb på berömma så bjuder hon på många andra beteenden. Jag älskar att hon verkligen vill göra rätt och letar sig fram till rätt beteende. Men lite guidning så är de inga problem alls!
Men som jag har skrivit tidigare så vill jag inte skynda på någonting, allt tar sin tid och vi ska varken stressa oss fram i något moment eller nöta sönder det.
 
Vi satt länge ned och tittade på de andra, men Ila ville verkligen göra något så hon bjöd återigen på massa beteenden och jag kan inget annat än att skratta och ge henne någon godisbit lite då och då när hon är sådär riktigt charmig som just hon kan vara.
 
Mot slutet av tiden vi var i lokalen så myste vi lite, vilken jag suger åt mig som en svamp.
De är inte ofta dennna tjej bjuder på mysstunder, Framförallt inte med andra runt omkring!
Hon fick göra sitt favorittrick *Jaga flansen* (jaga svansen) de första hon någonsin lärde sig ;) vilket belönades med lite mys ( HELT OTROLIGT) och så fick hon göra de igen sedan mysstund osv.
Så underbart att hon vill mysa och sedan tar närheten som belöning. Känns som en pusselbit verkligen har landat på plats. Jag blev alldeles tårögd, min fina underbara Pila...
 
Efter denna bild vänder hon och springer någon helt annanstans med leksaken...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mitt liv med mina tre hundar, två aussies och en schäfer

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela