Brillintaussie.blogg.se

Livet med en Aussie och Schäfer

Helt magiskt, hände detta verkligen?

Publicerad 2013-12-15 21:28:00 i Allmänt,

En helt fantastisk helg, både tävlingsmässigt men så otroligt mycket mer! Det är så otroligt mycket av helgen jag vill få ned, som jag inte vill glömma. Så svårt att veta vart jag ska börja och i vilken ordning! Lördag morgon åkte jag med Emma och hundarna upp till Kalix för tvådagars tävling i Rallylydnad. Målet var 1 godkänd tävling av två. Vi har haft en frukansvärt bra helg!
 
Börjar med själva tävlingen på lördagen, var super nervös vi hade knappt övart någonting och kunde ju inte alls några skyltar eller regler. Emma hade dragit lite under torsdagen och på vägen upp. Vi kom dit vid ca 09:30 och först var fortsättningsklassen där Essi tar sitt sista godkända med titel! GRATTIS!
Nybörjarklassen var mot eftermiddagen. Under banvandringen är Emma super snäll och fokuserar på att ge mig tips och stöd istället för att fokusera på henne & Vip. Tack! Det behövde jag verkligen!
Sedan gjorde Ilas pappa en comeback efter att ha varit sjuk sedan maj i år, med 98 resp. 99p och vilken härlig syn ni var på plan Emma!
 
När det väl är våran tur är jag super nervös, skakar t.om. men försöker peppa mig själv att vi är här för att ha roligt! Det var det viktigaste. Ila har hade bara sett skyltar 3 ggr tidigare och aldrig varit i ridhus, hundar som skällde och gjorde utfall. Jag tränar nästan ingenting med henne innan utan har tagit ute henne några korta stunder under dagen och provat någon övning. I "rutan" som man står i innan man får gå in så taggar jag upp henne och busar innan vi går in. Ila var superduktig trots att jag var lite stel och vimsig över skyltarna. Vid sista skylten som är sitt spring så blir hon supertaggad och studsar två gånger och andra gången fick hon tag i kopplet och ska kampa, haha! Vi fick massa applåder och många skrattade , men det viktigaste för mig var faktiskt att hon hade roligt!
Fantastiskt nog fick vi ett godkänt resultat på 71 poäng där såklart alla missar berodde på mig, gick alldeleles för långt ifrån skyltarna , gjorde en övning fel m.m.
 
Dag nummer två var med en ännu bättre känsla! Och blir fruktansvärt stolt över mig själv hur fort jag utvecklas!
Idag så la jag henne i "rutan" istället för att tagga upp henne och hon svarade jätte fint på det, alltså att ligga och och tagga på mig istället för bus. Tror egentligen att båda delarna fungerade, skilnaden idag var att jag gick ut utan gårdagens nervositet och var mycket säkrare på banan och vad jag skulle göra! Vilket syntes på hela Ilas attityd.
Från gårdagens 71 poäng till 87 idag. Och känslan med Ila var helt underbar, vi flöt fram och var äntligen ETT. Vi fick så många fina kommentarer efteråt att jag blev tårögd, hon var helt fantastisk min lilla tös! Vi hade fått 97 poäng om Ila inte hade gjort en sak som är SÅ typsik henne haha! Hon satte sig vackert så det blev fel genomförande övning (-10). Jag missade det helt, men det gör verkligen mig ingenting, hon är så charmig min fina Ila. Hade pratat med Emma om det tidigare i veckan att hon kunde göra just det för hon älskar det tricket ;)
 
 
 
Helt enkelt en helg som gick så fruktansvärt mycket bättre än jag trodde! Känner hur långt vi två har kommit, tänk att detta är hunden som sket totalt i mig, vilken resa vi har gjort på så fruktansvärt kort tid. Hon sket totalt i mig spelade ingen roll att jag rullade mig i lera, snöhögar, hoppade på marken utan det är med hjälp av Vip som gjorde att Ila började visa intresse för mig, så detta kändes helt omöjligt för bara två månder sedan och titta nu hur mycket som hänt. Kan inte alls sluta säga att detta är helt magiskt och fantastiskt för mig!
 
Mer om helgen som inte rör tävlingen så mycket utan hundarnas beteende och mycket mer kommer i ett annat inlägg!

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2013-12-15 21:51:49

Grattis så roligt!

Postat av: Paulina

Publicerad 2013-12-16 08:20:46

Grattis, bra jobbat! :)

Svar: Tack!:)
Ronja None

Postat av: P.S Hundar

Publicerad 2013-12-19 16:59:30

Grattis! :D

Postat av: Emma

Publicerad 2013-12-25 22:31:37

Grattis igen Ronja.. Bra jobbat!

Postat av: Emma

Publicerad 2013-12-30 09:47:06

Stort grattis igen, det såg så bra ut!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mitt liv med mina tre hundar, två aussies och en schäfer

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela