Brillintaussie.blogg.se

Livet med en Aussie och Schäfer

Egenskaper före utseende!

Publicerad 2013-12-10 18:56:00 i Australian Shepherd,

 (Ila i sitt esse)
 På senaste tiden är det många som hört av sig till mig som uppmärksammar Ilas utseende och frågar vilken kennel hon kommer ifrån. Jag är fullt medveten om att Ila är fruktansvärt söt, lite för söt för sitt eget bästa tror jag.
Själv vill jag poängtera att jag inte alls valt Ila efter hennes utseende utan helt ärligt så gick jag helt på egenskaper och linjer.
 
De stod mellan tre av valparna en svart tik och 2 blå, endast baserat på deras egenskaper. Mot slutet så diskuterade jag med Emma och Ilas uppfödare Beate där vi kom fram till att Ila var den valp som egenskapsmässig passade mig bäst. Vilket har blivit helt rätt, har fått en hund med de egenskaper som jag velat ha men även en hund som är lik Vip.
 
De jag ville ha var en Självständig med driv, modig, påhittig &självsäker, hög aktivtetsnivå. Självständig men förig. Förigheten har vi fått jobba VÄLDIGT mycket på.
 
Jag kände Vip sedan innan, Ilas pappa. Och fått se både hans bra och dåliga sidor. Och att det blev just efter honom är både en slump men endå planerat. Hade egentligen tänkt mig en Tillyhillsvalp, om jag hade fått köpa därifrån då jag gillade kombinationen. Men under sommaren 2012 följde jag med Emma när hon skulle träffa Jazzie och Beate skulle få se Vip då hon var intresserad av en valpkull efter dom två, vilket de senare blev.
Tyckte om Jazzie väldigt mycket, fick även kampa & leka lite med henne. Hon var reserverad med inte rädd
( nu hälsar Ila precis som Vip) vilket jag gillade.
 
Senare blev de parning och jag följde valpkullen redan innan de var helt 100% klart att den skulle bli av. Satte mig in mer i linjer och släktingar till båda parter. Men kullen skulle födas i Januari vara leveransklara i Mars, sista terminen i skolan, med bara praktik , det skulle ju inte alls gå så tankarna var fortförande på en Tillyhills valp.
 
Natten till 10 Januari 2013 drömde jag om en svart tik utan tan , samma morgon föds kullen. Vad är det för tik som kommer först? Jo en svart. Jag gillade kombinationen , älskade Vip och visste att hans linjer var starka.

Tankarna började cirkulera, kan de gå endå? Började kolla runt om de kunde gå ihop. Lollo sa att jag fick flytta in till henne, trodde hon skämtade med mig, efter jag frågat henne tusen gånger varje dag fram tills jag flyttade in och säkerligen ett tag efter om hon verkligen menade allvar? Tack vare Lollos stöttande så kunde jag skaffa Ila men även tack till de andra som trodde på mig och gav mig möjligheten att ta hem Ila. 
Lollo det betyder så fruktansvärt mycket att du tog in mig i ditt hem och trodde på att detta var rätt, att du också trodde på mig att jag visste att denna valp skulle ge mig så fruktansvärt mycket. Tänk så rätt allting blev.
 
Nu kom jag lite utanför den röda tråden som så jag lätt kan göra, tillbaka till val av valp. Mot slutet stod de mellan de två blå då den svarta var för vek för att passa in hos mig, men både uppfödaren och Emma tyckte att Ila var den valp som skulle passa mig bäst!
Och tänk så rätt de två hade, jag har aldrig ångrat mig över Ila, jag har fått exakt det jag ville ha utan tvekan. Även om jag har gråtit , stampat i marken och slitit mitt hår så har jag aldrig ångrat Ila och utan Emmas stöd och vägledning vet jag inte alls om jag hade klarat av henne. Hon är en fruktansvärt rolig hund.
 
Jag förstår att många blir förtrollade av aussiens utseende, men tänk till vad ni väljer för linjer och är medvetna om vad en australian shepherd kräver innan ni skaffar en.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Emmaodd

Publicerad 2013-12-10 21:11:52

Bra skrivet! :) Aussien är otroligt vacker, och framför allt Ila är sagolikt vacker. Aussien har vandrat i mina tankar många gånger, just för att de är vackra - men jag har alltid varit osäker på om de verkligen är en ras för mig och i dagsläget skulle jag säga att, nej det är det inte. Man ska som du säger inte välja hund efter utseendet, men de är såklart toppen när man kan välja sin hund efter både rasens och individens egenskaper samtidigt som man får en vacker hund :)

Svar: Ja men absolut så är det ju! Tack så mycket !
Ronja None

Postat av: Felicia och Ila

Publicerad 2013-12-11 16:26:35

Bra skrivet! Jag har ju en brun Border collie och får också många nyfikna frågor om hennes kennel. En del tror inte på mig när jag säger att jag valt henne enbart på föräldrarnas sociala förmågor och vallning. Jag gillade ju inte ens bruna BC´s förut.
Ett MYCKET fint namn har du valt till din hund tycker jag! ;)

Svar: Tack så mycket!Haha ja du har väldigt fint namn på din också ;)
Ronja None

Postat av: Elin o Olle

Publicerad 2013-12-16 00:10:14

Hon e ju för vacker :D
jätte bra text, o håller me!
själv e ja svag för vissa färger på olika raser, men skulle en valp med annan färg passa mig såklart ja skulle välja den valpen framför fel valp med rätt färg.

Postat av: Pälsklingar

Publicerad 2014-01-15 00:26:00

Hihi, det händer nu och då när vi är ute och går att folk antingen står och pratar sinsemellan en bit bort och frågar sig vad det är jag har i kopplet, åh:ar sig över utseendet osv, eller att de faktiskt kommer fram och frågar. Frågan börjar ofta "Är det där en sådan där bc?", alternativt "Är det en huskyblandning?" (pga det blå ögat). ;P Tror jag lyckats skrämma bort fler än jag lyckats värva avseende att skaffa aussie, men hundägare som står och kelar med min inne på trimmet medan jag frissar deras egen hund brukar smälta.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mitt liv med mina tre hundar, två aussies och en schäfer

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela